torstai 22. tammikuuta 2015

Mikä alue ja kulkuyhteydet




SUOMI

Monet jättävät Suomen lähinnä siksi, että siellä on pimeää, märkää, loskaa, kylmää ja harmaata. Ja tietenkin kallista. Joulukin on etelässä enemmän ruskea kuin valkoinen ja kaiken lisäksi lämpimämpi kuin juhannus. Molemmissa maissa asustavat ns. muuttolinnut ovat verotuksellisesti (180 päivän sääntö) kesät Suomessa ja talvet Espanjassa. Toiset taas tekevät osin töitä Suomessa ja täydentävät sen välillä etätöillä Espanjassa. Paljon on myös ihmisiä, jotka haluavat pitää vuorottelu- tai virkavapaata ja valitsevan siihen helpon mutta lämpimän vaihtoehdon: lähes sama aikavyöhyke, sama valuutta, sosiaaliset terveyspalvelut, pienempi kielimuuri, lyhyt edullinen lento jne. Tietenkään ei voi unohtaa sitäkään, että vaihtelu virkistää ja välimerellinen ilmasto on jopa terveellinen.

Asuinpaikan yleisen alueen valinnassa vaikuttaa melkoisesti se kuinka paljon aikoo Suomessa vierailla. Jos muuttaa pois kokonaan merkitys vähenee. Usein kuitenkin täytyy kuitenkin ajatella myös ystävien sekä varsinkin lasten ja sukulaisten vierailuja. Suorat lennot ja läheinen lentokenttä ovat plussaa.

Helsinki-Fuengirola matka ovelta ovelle julkisilla välineillä (lentokenttäbussi-lento-paikallisjuna) kestää max. 8 tuntia.


ESPANJA

Espanja on pinta-alaltaan Euroopan toiseksi suurin maa. Sen kokonaispinta-ala on 504 782 km². Espanjan rajanaapureina ovat Portugali, Andorra, Marokko ja Ranska. Ihmisiä maassa asuu yli 46 miljoonaa (The World Bank 2012). Maan virallinen kieli on espanja, jonka lisäksi tietyillä alueilla puhutaan myös baskia, katalaania ja galitsian kieltä. Espanja on jaettu 17 itsehallintoalueeseen ja maan suurimpiin kaupunkeihin lukeutuvat suuruusjärjestyksessä maan pääkaupunki Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla ja Bilbao. Myös suomalaisten suosima Málaga on yksi Espanjan suurimmista kaupungeista.

Maantieteellisesti Espanja on hyvin vaihtelevainen maa. Espanjasta löytyy Galician vihreä ja rehevä luonto vuonoineen, Kastilian tasangot, Pyreneitten laajat vuorijonot ja Andalusian autiomaat. Maan suuren koon takia maassa on monia ilmastotyyppejä. Maan pohjoisosassa on usein kosteaa talvisin lumista ja kylmää. Maan keskiosassa on hyvin kuumat kesät ja kirpeät talvet, mutta pääosin kuitenkin kuivaa. Mitä etelämmäksi siirrytään, sitä lämpimämpi ja kuivempi ilmasto on. Joillain alueille etelä-espanjassa on jopa niin kuivaa, että pelko aavikoitumisesta on todellinen. Matkailu, maanviljelys ja teollisuustuotanto ovat tänä päivänä maan tärkeimmät elinkeinot. Maan työttömyysprosentti on noussut tasaisesti viime vuosien ajan ja on tällä hetkellä (8/2012) jopa yli 25 % (Eurostat 2012). 


Espanja on selkeästi Länsi-Euroopan johtava lomamatkakohde. Espanjan rikas kulttuuri on ehdottomasti maan henkinen pääoma ja yksi Espanjan matkailun menestystekijöistä. Vaikka Espanja nousikin 60-luvulla matkailun suurkohteeksi sol y playa-konseptillaan, kuuluu maan turismin vetonauloihin myös paljon muuta. Tänä päivänä harrastus- ja elämysmatkailu ovat nousseet kovaan suosioon Espanjassa aurinkorantaelämän rinnalle.


COSTA DEL SOL + ALICANTE

Espanjassa Costa del Solin ja Alicanten alueet ovat Euroopan lämpimimmät. Niissäkin talvella lämpö voi öisin laskea lähellä nollaa, mutta yleensä pysyttelee lähempänä +10 astetta ja päivällä +15...+20 asteen välillä. Kesällä heinä/elokuussa vastaavasti +35 ei ole ollenkaan harvinaista ja öisinkin voi olla +30. Aurinkoa on 300 päivää ja 3000 tuntia vuodessa. Alla Malagan lämmöt 2014. Ne ovat noin 5 astetta Costa del Solia alemmat.


  

Sadetta on harvoin, mutta kun sitä tulee se ei todellakaan ole mikään tihkusade. Sateisin aika on talvi. Usein käytetty säälinkki on El Tiempo,





COSTA DEL GOLF

Aurinkorannikolla on varmaankin 100 golf-kenttää. Harrastajalle paikka on unelma, hinnat eivät ole kalliita ja pelata voi ympäri vuoden. Erilaisia tarjouskortteja on monenlaisia ja niiden edut merkittäviä. Green feen lisäksi alennusta on mailoista, tarvikkeista, lounaista ja illallisista. Kuvassa kenttiä Malagan länsipuolella.





ESPANJAN SISÄMAA

Lämmön puolesta sisämaassa vaihtelut ovat voimakkaita. Kesällä on helposti +45 ja monet ravintolatkin suljettu sen vuoksi, ettei ulkona ole ketään kuin myöhään iltaisin ja yöllä. Vastaavasti talvella on kylmempi ja voi olla jopa pakkasta. Pohjoisespanjassa jopa lunta.



ESPANJAN POHJOISOSAT

Tässä lähempänä Eurooppaa olevassa osassa on kesällä suomalaiselle sopivampi lämmin ilmasto ja koko maailman paras ruokakulttuuri ja parhaat ravintolat. Maailman 10 parhaasta ravintolasta 3 sijaitsee täällä.


KULKEMINEN SUOMEN JA ESPANJAN VÄLIÄ

Aurinkorannikko on eteläisimmässä Espanjassa. Alicanten alue on 500km ylempänä ja pohjoisin Espanja 1000km. Mitä ylempi sijainti sitä lähempänä on Eurooppa. Pohjoisespanjasta voi päivässä ajaa lähes mihin tahansa noin kymmenestä lähistöllä olevasta maasta. Tiet ovat hyviä ja näkemistä riittää matkallakin.





LENTÄEN


Paljon edes takaisin kulkeva arvostaa varsinkin Malagan (Costa del Sol) tiheitä suoria lentoja. Myös Alicanteen on suoria lentoja, kuten myös esim. Madridiin. Jos ns. pomppu käy asua voi missä tahansa. Paljon matkustavalle se ei kuitenkaan ole paras vaihtoehto. Suoran Malagan lennon keskihinta näyttää asettuneen 350€ paikkeille. Halvimmillaan 100-200€ ja kalleimmillaan 500-600€. Yleensä 3-4kk etukäteen varattu lento on edullisin. Jos päivät ovat edes suunnilleen tiedossa voi kannattaa varata lento joka tapauksessa ja jos se ei käykään siirto on usein mahdollista muutamalla kympillä. Näin syntyy kuitenkin selkeä keskimääräinen säästö. Tällä hetkellä suoria lentoja Finnarilta ja Norwegianilta.


AUTOLLA

Lomailun kannalta yksi loistava vaihtoehto on ajaa Euroopan läpi. Se on varmaankin kallein tapa kulkea Suomi-Espanja -väliä, mutta varmasti tarjoaa uskomattoman määrän upeita elämyksiä. Booking.com ja Hotels.com tarjoaa tuhansittain erilaisia majoitusvaihtoehtoja aina muutaman huoneen satoja vuosia vanhoista majataloista hotelleihin. Reitti kannattaa suunnitella etukäteen ja varata majoitukset ajoissa (lähes kaikissa peruutus mahdollista vain muutamaa päivää aiemmin) varsinkin, jos on liikkeellä elokuussa, joka on koko keski- ja eteläisen Euroopan lomakuukausi.

Suomen päässä reitille on kolme vaihtoehtoa, joiden hintaluokka on polttoainekuluista riippuen noin 1200€ + ruokailu/asuminen.

Tämän jälkeen vain mielikuvitus on rajana.

Auton voi lähettää Euroopan läpi myös rekalla. Tämä maksaa noin 1500€. 

Jos kyse on vain auton siirrosta vaikkapa Espanjasta Suomeen rekka on edullisin. Ajaminen onnistuu esimerkiksi:
  • Malaga-Lyon (Ranska) 15h ja Lyon-Travemunde 11h (+laiva 30h)
  • Malaga-Lyon 15h, Lyon-Varsova 16h ja Varsova-Tallinna 13h 
  • Malaga-Lyon 15h, Lyon-Kööpenhamina 15h, Kööpenhamina-Tukholma 5h (+laiva 9h)
Tällainen on erittäin rasittavaa, vaikka tiet ovat hyviä ja nopeutta voi pitää kovana. Malaga-Travemunde -välin voi ajaa 24 tunnissa. Suositeltavaa on kuitenkin nauttiminen Euroopan tarjonnasta ja vähintään viikon kuluttamisen matkaan, mieluiten kaksi. Päivämatkat kannattaa olla vaihtelevia, joskus 0km, joskus 200km, ja sitten muutama pidempi joissa mennään joku 1000km kerralla. Tasainen 500km/päivä tekee etenemisestä tasaisen varmaa, mutta hallitsee päivää liian paljon jotta eri paikoissa ehtisi kunnolla pysähtyä rauhoittumaan. Matkalle mahtuu viini, shampanja ja konjakkitiloja, satoja vuosia vanhoja hotelleja, tuhansia vuosia vanhoja kyliä, uutta ja vanhaa, isoa ja pientä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Noudatathan normaaleja etikettisääntöjä, kiitos!